Nordnorsk Klatreskole – fremst i tauet i 50 år.

Tidlig på 70-tallet skjedde det en rekke alvorlige ulykker i fjellene i Lofoten. Dette førte til mange redningsaksjoner i svært krevende terreng. Og lokale klatrere var med å hjalp til. Nils Faarlund, med flere, ledet det første klatrekurset som ble avholdt i Lofoten sommeren 1972. Målet var å gi Svolvær Røde Kors sine medlemmer opplæring i både klatring og redningstekniske teknikker. En del av resultatet av kurset var skiftelsen av landets første alpine redningsgruppe: Svolvær alpine redningsgruppe.

Arild Meyer, en lokal klatre med mange første bestigninger, var med som instruktører på dette kurset. Tydelig inspiret og kanskje litt utålmodig, proklamerte Arild at: “Dette kan vi nå gjøre sjøl!” Arild, Ulf Prytz og Kjell Skog startet Nord Norsk Klatreskole året etterpå.

De første årene hadde kursene utgangspunkt på teltplassen med det klingende navnet ‘Paradiset’. Kursene tok deltagere på spenstige eventyr, med bland annet avsluttningstur til Austre Rulten. Denne turen tok dog litt lengre enn plannlagt og etter overnatting på toppen og en ekstra kursdag som resultatt.

Etter dette blev avsluttningsturen lagt til andre topper… Tromsø og sportsbutikken ‘Tindeloftet’ var utgangspunket vinterstid, hvor det ble arrangeret snøhuleturer til ‘Den himmelske fredsplass’. Med start fra Tromsø etter arbeidstid fredag ettermiddag, 1800 høydemeter med snøbakke og snøhule graving som avsluttning.

Etter noe laber aktivitet på 80-tallet, overtok Thorbjørn Enevold Klatreskolen. Etter noen år på Kalle flytte Klatreskolen til bryggene i Henningsvær, som er tilholdsstedet idag. Den amerikanske klatreren Ed Webster sitt besøk tidlig på 90-tallet satte for alvor Lofoten på ‘klatrekartet’ og med utgivelsen av klatreføren ‘Climbing In The Magic Islands’, økt kurstilbud, samt fler og fler gjester har Klatreskolen vokst til å bli en av de største og viktigste kursarrangørene i Norge.

Klatreskolen har idag stor aktivitet på vinteren, og til tross for navnet så arrangeres det også kurs og guiding på ski. Det arrangeres kurs innenfor ski og klatring med varighet fra en helg, en uke til 4 måneder. Klatreskolen og Klatrekaféen er utgangspunktet for fler toppturscamper og er et selvsagt utgangspunkt for tilreisende guider og grupper.

I 2022 valgte Thorbjørn og Lutta å selge livsverket. Klatreskolen og Klatrekaféen eies nå av Dag Sverre Espejord og Remi Mjelde. Klatreskolen drives videre i kjent stil og samme ånd som tidligere.

Guider & instruktører

Jonas Dahlstrup

Daglig leder.

IFMGA Mountain Guide / Tindevegleder

Har vært på Klatreskolen i snart 20 år.

Utdanner nye guider i Nortind. Jobber som skredvarsler og observatør hos NVE og Varsom.

Bosatt i Kabelvåg.

Christoffer Martinsen

Lektor, siv.ing og under utdanning til Tindevegleder.

Christoffer er en svært ivrig klatrer som gjerne deler sin kunnskap med kursdeltakere og gjester.

Erlend Øian

NF Klatreinstruktør Høyfjell og Svalbard Guide.

Erlend har lang fartstid som guide på Svalbard, men bor nå i Henningsvær.

Ivrig som få på frossen mose og fosser vinterstid.

Eirik Schøning

Under utdanning til Tindevegleder.

Ekte Nordlending fra Hamarøya.

Etter en lovende fotball karriere kom Eirik likevel til fornuft og ble fjellmann.

Eirik har lang erfaring som guide for Hurtigruten i bla. Antarktis. Han har også vært på klatretur i Himalaya.

Vilde Pedersen

Proppelen fra Alta.

Vilde møter altid med et smil og er bestandig i godt humør.

Etter flere år i storbyen er endelig Vilde tilbake i fjellene.

Jonas Kroglund

NF Klatreinstruktør Høyfjell

Jonas har gjort kometkarriere i Lofoten. En mann som får ting gjort.

Ivrig, kunnskapsrik og dedikert deler han raust av kunnskapen sin.

EIERE

Remi Mjelde

Dag Sverre Espejord

Hederlig omtale

Thorbjørn Enevold

Sammen med Lutta har Thorbjørn skapt det som er dagens klatreskole og ikke minst ikoniske Klatrekaféen.

Med 14 Himalaya turer og mange år i alpene er Thorbjørn en svært erfaren guide.

Han har vært med å skrive prisvinnende guidebøker for Lofoten. Både sommer og vinter.

Arild Meyer

Arild grunnla Klatreskolen sammen med Ulf Prytz og Kjellskog. Mye av en moderne klatringen i Lofoten kan vi takke Arilds skarpe blikk for. Vestpillaren, Storpillaren, Gandalf, Piano Handler Lunds rute m.fl. er alle ruter første besteget av Arild.

Hvorfor oss?

Vi er opptatt at du som gjest hos oss skal føle deg trygg. Vår guider og instruktører er til enhver tid oppdatert på gjeldende metoder og følger stramme rammeverk for aktiviteten vi driver på med. Vi jobber med et dyrbart produkt – nemlig deg som gjest. Det må vi gjøre vårt ytterste for å ta vare på.

Vi skal ikke påberope oss å være best i verden, størst i verden eller bruke en masse superlativer for å beskrive det vi driver med. Det faktum at vi har drevet siden 1973 uten alvorlig hendelser får tale for seg selv.

Alle som jobber for hos har tilknytning til relevant faglig forening. Det kan f.eks. være Norsk Tindevegleder – NORTIND, Norsk Fjellsportforum eller lignende.

NORTIND

Norske Tindevegledere